26/12/12

Pic de la Pala de Sobre l'Estany

Després d'un Nadal diferent, el dia 26 alguns s'aixequen poc motivats i tard, així que decideixo sortir a la  muntanya sol, cosa que fa molt de temps que no faig.

Fa un parell de mesos, tornant del refugi de Rhule per Fontargent, ens vam mirar uns pics que queden a mà dreta del coll mirant cap al Nord, es tracta del Pic Negre de Juclar i del Pic de la Pala de Sobre l'Estany. A la nit han nevat uns 10 cm, i em trobo el port d'Envalira carregadet de neu i l'haig de fer a 20 Km/h i quan passat Soldeu arribo a l'entrada de la vall, evidentment no l'han netejat, així que deixo el cotxe i a foquejar. El dia no promet massa, fa fred i vent i encara està bastant tapat i la pista està que fa pena, amb 30-40 cm de neu dura, on hi han passat els 4x4 hi han deixat ben marcades les roderes, que amb els cicles de fusíó i regel, ha quedat una superfície difícilment esquiable.

La Vall d'Incles té un significat especial per mi, des de que podia contar els anys que tenia amb els dits d'una mà que hi estiuejàvem a les vacances, enmig d'una vall quasi verge i de la natura salvatge. A mesura que vaig avançant pel camí, em fa mal el cor de veure la de cases que s'hi han arribat a construir, i les que encara estan en procés, total perquè els seus propietaris hi passin uns pocs dies a l'any...

Arribo al antic càmping amb mitja horeta quan el sol comença a escalfar i pujo sempre amb esquís direcció el port d'Incles. La neu està dura i en alguns trams gelada. Segueixo pujant fins al coll tot mirant el reguitzell de canals que hi ha a dreta i esquerra...m'entra curiositat per pujar a l'Estany de l'Illa, però ho deixo per un altre dia.

Arribo al coll i ja veig el meu objectiu a mà dreta, sembla que és bastant esquiable, tot i que no recordo que fos tant dret. Em trec pells i baixo els 50m de desnivell que donen entrada a aquest freda i solitària vall. Poso pells de nou i començo a pujar sobre una fina capa de neu pols, i esquivant els nombrosos blocs que hi ha.

A mesura que em vaig acostant, ja veig que l'accés al Pic Negre de Julcar no és fàcil, o es fa per la pala S dreta sense neu avui, o per una canal que porta al coll i després la carena. Anant sol no em fan el pes cap de les dues opcions (o mandra més aviat), i decideixo tirar cap al Pic de la Pala de Sobre l'Estany. A mitja pala, decideixo engramponarme doncs la neu està bastant dura i en aquest últim tram hi ha poca neu i tampoc la baixaria esquiant, així que deixo els esquís allà (gran error). Acabo de pujar fins al cim amb neu entre dura i crosta que em dona la seva feina i ja veig que carenejant no es poden enllaça el Pic de la Pala de Sobre l'Estany i el Negre de Juclar (almenys sense material).
Quines vistes!!!

Gran mirar dels Estanys de Juclar, mal llamp, si hagués pujat els esquís hi ha un descens fàcil fins al coll o fins al mateix estany gran de Juclar i hagués pogut fer una bona circular. El pic d'Escobes s'alça imponent davant del cim i cap al Nord, el Rhule deixar clar qui mana aquí amb els seus prop de 2900m. Dino tranquil·lament, amb silenci, no fa ni vent. El fet d'anar sol i de no haver vist ningú fan d'avui un d'aquells dies que estàs tantes hores amb silenci i que dona que pensar.

Sense encantar-me més baixo a buscar els esquís i començo a esquivar els molts blocs d'aquesta cubeta, tot buscant la neu pols que hi ha a trams.

Bona baixada fins arribar a sota el Port, on torno a posar pells per 5 minuts i avall cap a buscar el cotxe amb el sol ja caient. De baixada trobo ja una neu excel·lent entre pols-primavera segons enganxo la neu ventada o no, i una mica pesada al tram final.