12/7/16

Circular als Pics Russell

Eclipsats pel sostre dels Pirineus, els pics Russell són els últims o primers pics del massís més alt dels Pirineus. Poc freqüentats també, per la proximitat amb l'Aneto i per l'aproximació que cal fer per arribar-hi sobretot si s'hi va des de l'Estany de Llauset.

Arribem poc abans de la mitja nit a l'aparcament de Llauset després de passar pel tunel de Mordor. Dormim poques hores a la furgo fins que a les 5 sona el despertador. Anem aviat o ens faltaran hores avui. El dia s'aixeca tapat i gris, però ens posem en marxa poc després de les 6 seguint el GR11 que va cap al coll de Ballibierna.

Passem de llarg del nou refugi i ens equivoquem de camí per primera vegada avui ja que anem fins al Estany de Cap de Llauset quan tocava trencar a l'esquerre.

Reculem i arribem al primer coll del dia i ja veiem que els núvols-boira estan enganxats als 2800m, just per sobre nostre. Des d'aquí veuríem els Russell, però avui sembla ser que tindrem poques vistes. Per segon error del dia anem cap a la collada dels Isards (pensant-nos que és el coll de Ballibierna), però no ens n'adonem fins que som allà...el vent bufa i decidim tirar directe cap al a collada de Bouquetins, però a mitja cresta la boira ens engoleix i baixem una mica cap a la dreta cap als llacs de sota i seguim les fites que en un principi en ens han de deixar entre el Russell E i l'Aguja S Russel. Pugem fort per un terreny descompost però encara una mica fresat i amb fites, fins que de cop una clapa de neu ens barra el pas a 2850m. No tenim grampons ni piolet i hi ha massa pendent per trepitjar la neu. Fa rato que estem dins al boira i no veiem massa res. Podem tornar enrere i deixar els pics Russell per una altre dia, o ens la podem jugar una mica més i pujar directes amunt per una canal que s'entreveu a la boira.

Decidim la segona opció. Ara encara s'emprenya més la pujada i sort de portar el casco perquè baixa més d'un roc. Passem la cota 3000 però encara no som a la carena! No pot faltar gaire. Trobem un cordino d'alguns que també van passar per aquí rapel·lant... A pocs metres però, la muntanya no ens deixa passar, un placa de roca de 15m amb poques preses ens fa perdre molt de temps. En Maso ho intenta per aquí i no ho veu clar...baixem un tros, li donc els ferros i la corda i ho prova per un altre tros de més avall. El perdo de vista...em segueix dient que no ho veu clar...jo ja em veig desgrimpant/rapel·lant aquest coi de canal. De cop deixo de sentir-lo fins que em diu que ja és dalt i que hi ha el camí fresat! Em tira la corda i pujo de segon penjat com un pernil. Deunidó la grimpada final. Hem anat a parar a 30 metres del Ruseel E!! Ja en tenim un!

Seguim la carena ara en direcció cap al Russel principal sempre dins la boira. Això ara és bufar i fer ampolles! Veiem les fites del camí que hauriem d'haver seguit si no fos per la neu i també el camí que baixa cap a l'Aguja S Russell que avui amb les vistes que tenim evidentment no farem. Fem l'Antecima SE i seguim per l'entretinguda carena fins al Pico de Russell (3205m). Normalment el camí fàcil és per la vessant sud, però en Maso té ganes d'entretenir-se una mica més.

Això si que sembla Mordor!!

Arribem al cim principal quan el sol sembla que vol treure al cap...ara no?!? Foto de cim i aprofitant l'aclarida anem a veure per on es baixa pel camí normal, que és qüestió d'agafar el camí correcte ara...

Així doncs dinem una mica i anem fins l'entrada de la canal-diagonal de baixada. Ens mirem la Punta de la Brecha que la tenim a tocar, però es torna a tapar i donem per bo els 3 3000s que ja tenim al sarró.

Baixem per la canal fins a la seva base on caminem mitja horeta per la neu anant a buscar la Bretxa de Soler i Coll.

Arribats a la Bretxa bé el baixón, doncs toca baixar 250m per tornar-los a pujar per arribar al collado Ballibierna...

Baixem directe per una canal i enganxem el GR11 per tornar a pujar. Posem el pilot automàtic i en modo silencio i a poc a poc i sense parar arribem dalt i desfem el camí fet al matí fins arribar de nou al pàrquing.

Amb tantes equivocacions i canals al final ens surten 11h i 1600m positius. Un bon trencacames els Russell des de Llauset.

Malauradament vam perdre una càmera de fotos pels voltants del estany de Llauset. Si alguna ànima caritativa la trobés, que es posi en contacte amb mi! Merci!