24/2/18

Pic del Racó Gros - Carançà

Ens llevem ben d'hora ben d'hora i a les 7:20 agafem el primer cremallera que puja cap a Núria. A les 8:10 ja estem foquejant amb una bona rispa direcció el torrent de Nou Fonts. Núria fa goig i té unes bones acumulacions, encara que les carenes estan ben escombrades, els fons de vall estan ben carregats.  Poca gent pujat cal al Nou Fonts avui i ens toca obrir traça per una neu prou ventada que ens deixa avançar prou ràpid.

Abans d'arribar al coll pugem ben arrambats a la dreta que és prou adreçat i fa una bona convexitat el tou de neu transportada. Un cop a dalt, ja veiem el nostre objectiu. La cresta del Pic del Racó Gros, el vigilant dels estanys de Carançà, ens espera ben carregada de neu. És un d'aquells pics que està al mig del no res i lluny de tot, és per això que suposo que no n'hem trobat cap ressenya hivernal.

Davallem amb pells fins al Pla de Nou Fonts i d'allà anem fins al coll de la Fossa. Traiem pells i per una neu molt irregular (pols, ventada, i glaçada) arribem a sota el pas de porc. 2h i 30 minuts des del cremallera. Deixem bona part del pes que portem aquí, esquis inclosos i ens calcem el grampons. Per la nostra sorpresa, el fil d'aresta que hem de pujar està ben traçat...i acaba de pujar un exèrcit d'isards, que de fet encara els veiem...que lleugers que pugen...en cinc minuts ja son a dalt.

Nosaltres al nostre ritme anem pujant amb neu pols ben fonda i segons al tram fent xerricar els grampons amb les roques. Quasi tota la pujada la fem tirant una mica pel costat est, ja que l'altre costat fa molt més respecte. Ens dona 45 minuts de guerra arribar a dalt des d'on es fa díficil apreciar si hi ha alguna línia per baixar. Fem 4 fotos d'aquest gran mirador del Capcir i desfem la pujada per anar a buscar el material.

Estem bastant fets pols, però no és cap hora, encara no son la 1 i queden moltes hores de sol. Dubtem de si fer el retorn directe cap al Noucreus o llençar-nos cap al sot de Carança d'on costarà déu i ajuda sortir-ne.

Triem aquesta última i de seguida sabem que hem escollit bé. El circ de Carança ens deleita amb una palarassa de neu pols de les que van cares aquí al Oriental.

Xalem de valent fins enganxar el camí d'estiu que baixa a Carançà a uns 2350m i on aprofitem la traça d'uns que van amb raquetes que ens treuen de més d'un apuro.

Seguim les traces fins al Estany negre i d'allà per la carena ens enfilem fins l'Estany Blau. Aquí queda l'última apretada i pugem pel torrent fins a cim del Noucreus ben ventat on arribem a les 13:55h, massa justos de temps per agafar el cremallera de les 14:10h.

A la cara sud, la neu és una altra cosa, i s'ha encrostat força, res a veure amb el microclima de Carançà. Baixada ben llarga fins al Santuari seguint el torrent amb neu canviant i al final agafem el cremallera de les 15h amb bona feina feta.