25/12/17

Tarbesou - Donezan

És Nadal i anem a l'estació d'esquí d'Ascou a l'Ariege. Aparquem a la paella a 1687 on ja veiem una traça que puja per la pista del Teleski de Monegou. La seguim però resulta que està petrificada des de ben al principi i sense ganivetes les passem una mica canutes. A mitja pista acabem de pujar a la francesa pel teleskí directe amunt fins arribar a la carena del Monegou. Està tot vidre i després de provar de pujar pel costat més solei, acabem pujant amb grampons fins a dalt del cim.

La idea inicial era anar fins la pic de Balbonne, però veient el que ens hem trobat a la cara nord del Tarbesou, decidim que si trobem bona neu per baixar als estanys de sota la cara sud del Tarbesou, a serà molt. I tant bon neu, primera pala est del Tarbesou amb neu que comença a transformar i a la que trobem una canaleta ben dreta ja saltem cap a la sud directe cap als Estanys amb neu al dente.

Ens anem animant i anem perdent cota, fins que arribem al Estany de Rabassoles a 1800m. Al final enscara ens hem regalat 550m de molt bona baixada i en un entorn ben salvatge i solitari.

Fot una bona cleca de sol i l'eloi que en va ben faltat s'ho treu tot. Toca una bona pujada fins al Coll de la Coumeille del Ours. Comencem a remuntar la forta pendent on per sort hi ha una bona traça que ens deixa a dalt amb poc més de mitja hora on tornem a trepitjar el vidre que haviem trobat a la nord del Tarbesou.

Decidim posar grampons i flanquegem per la cara Nord-Est del cim fins a empalmar amb la carena a mitja alçada i d'allà trempejant el vidre fins les pistes.