27/2/17

Roc Colom i Costabona

La Vall del Tech que neix al Roc Colom feia un parell d'any que l'havia fet a l'estiu i em va sorprendre per lo desconeguda i salvatge que és i tenia ganes de fer-la amb esquis a l'hivern. Més ganes tenia encara de baixar la pala sud directe del Costabona, coneguda malauradament per alguns accidents d'allaus avui l'hem trobat molt estable i s'ha deixat fer de dalt a baix. Un luxe el que tenim aquest hivern al Pirineu Oriental.

Sortim a les 8:30 de la pista que porta de Setcases a Espinavell. Està neta fins que gira a orientació nord, just on creua el torrent que baixa del Roc Colom precisament. Fem un tros de pista i seguim unes traces que s'enfilen pel primer bosc espès i després per clarianes fins a la collada de la Balmeta.

Passem per sobre del refugi de Jaume Farré i enfilem la Serra de la Balmeta fins a dalt.

Bona neu primavera que transforma ràpid a les cares Est ja. Sense arribar a coll de Pal girem cap al oest i amb una mica de ventarulla i neu dura anem fins al Roc Colom.

Ens llancem directes cap a la Vall del Tech sempre per la part esquerre on la neu ha transformat encara que amb la mica de vent poc avui. Seguim sempre per sobre el torrent al marge esquerre i anem a buscar una bona pala directe que baixa al Pla Roudo.

Lloc ben solitari i salvatge on ja vaig estar fa uns anys baixant la nord del Costabona. Decidim seguir baixant doncs la vall s'ho val i flanquegem ara per costat bac on la neu està ben dura. Per sort els cantells esgarrapen fort i arribem fins a la Barraca de la Coma del Tech.

A partir d'aquí es podría baixar una mica més, però el tema és molt boscós ja i no val tant la pena. Esmorzem i mirem el mapa. Remuntar el que hem pujat fins a coll de Pal fa molta mandraaaaa....però veiem que les corbes de nivell de la carena nord-est del Costabona no estan pas molt juntes i decidim anar cap allà. Primer amb ganivetes fins que no guanyem a la carena i tombem a est i després ja sense amb neu ben transformada.

Seguim la carena per la vessant més assolellada obrint una bona traça. Per sort hi ha bona neu perquè algun tram adreça fort i hi ha una bona timba a l'esquerre. Magnifiques vistes a tota la pujada a les Esquerdes de Rotjà.
Últims 20 metres glaçats que ens fa posar els grampons arribem al Costabona.

Si el descens d'ahir va ser memorable, el que ve a continuació no serà menys. Ens llencem directes per la palarrassa sud...la ens dona la benvinguda abans d'arribar a Camprodon molt cops pelada. 400m de descens directes més 100m addicionals de barranc per entretenir-s'hi fins la pista. Són la 1 i el sol fa hora que ha sortit. Agafem la pala una mica per la esquerre, el costat que mira una mica cap a l'oest on trobem la neu menys transformada i al dente.

A la pista posem pells i pugem per la pista que porta al refugi de Jaume Farré i al coll de la Balmeta i practicant l'esquí de supervivència al últim tram de bosc ens plantem al cotxe a les 2 tocades.

Fina i Joel

Samuel ha dit...

Més petroli de l'Oriental, s'ha d'aprofitar bona circular!

Dues bones pujades!!

Traçant somnis ha dit...

Siii s'ha d'aprofitar que amb aquesta calorada no quedarà gaire res!