12/5/19

Pics de Russell i Russell oriental per la canal nord.

Sembla que s'acosta la última de la temporada i ens reunim una bona colla a Benasque. Els de la Plana arribem directes, mentre que l'Edu ja fa rato que ens hi espera i en Guillem ve de fer alpinisme de veritat. Amb les dues furgos ens posem a dormir al Pla de la Besurta ple de cotxes i cremant una mica l'embrague per acoseguir aparcar a "peu de via". No dormim ni 6 hores que ja ens aixequem i ens posem en marxa prou tard (6.45h). Caminem a pas lleuger cap al Pla d'Aigualluts i abans d'arribar-hi ja ens calcem una estona esquís però és falsa alarma doncs tot el Pla està sense neu i hem de tornar a descalçar.

Acabat al Pla si que podem calçar ja i enfilem barranc amunt direcció l'Ibon de Barrancs. Progressem molt bé amb neu continua i dura però que esgarrapa bé. Creuem el llac i ja veiem el coll de Salenques al final de un seguit de llargues i suaus pales al fons de la vall mentre anem deixant a mà dreta la baixada per l'Espatlla de l'Aneto i barrancs que vam fer ja fa quasi 5 anys amb l'Adri.

Arribem a sota el coll amb un vent prou fort. Com que ho veiem una mica tiesso, posem ganivetes que per alguna cosa les portem i sort que ho fem doncs algun gir ens dona guerra. Passem ràpid el coll i ens posem a sotavento tot i que el vent segueix amb ganes. Comencem a baixar cap al barranc de Salenques però de seguida trenquem a mà dreta per no perdre altura i flanquegem direcció la muralla nord dels pics Russell. Aquí el vent bufa molt fort, perdrem alguna funda de pells de foca i ganivetes i comencem a pensar que tocarà recular, però després de descalçar durant uns 300m per falta de neu i enfilar-nos cap al glaciar de Salenques podem foquejar directes cap a la canal quasi sense vent de nou.

Canal de la muralla nord dels Russell. És la de més a la dreta.

Arribem a sota i ja veiem que la tenim amb molt bones condicions i hi ha la traça feta. No la baixarem pas esquiant, almenys l'Edu i jo, així que deixem els esquís a costat d'una roca i amb grampons i un piolet enfilem canal amunt.

Pugem molt bé amb la l'escaleta feta del dia abans. Primer tram estret amb uns 50º que es va tombant cap al tram de dalt cap als 40º.

Sortim a costat del cim oriental però el deixem per després i anem directes cap al cim gran que encara ens queda una bona estona. El vent ens torna a fer la guitza i fa una mica de fred. Fem un mos a dalt, la foto i tornem avall a fer l'oriental que alguns encara no el tenen. Cim molt treballat i amb condicions prou dures amb canvis de pells, ganivetes, canals i gran part del recorregut amb fort vent.

Toca ara la part més compromesa de la ruta, almenys per mi. Desgrimpar la canal que hem pujat. Comencem baixant de cares/costat, però quan la cosa es posa més dreta a partir del tram mig, ens girem i molta paciència anem desfent els passos de la pujada. Per sort el coach Xevi que fa 4 dies fa fer l'aresta del Dufourspitze i per ell això és bufar i fer ampolles, es posa sota meu i xino-xano i amb prou treball mental, l'acabem fent.

Anem a buscar els esquís i en comptes d'anar a buscar el flanqueig que hem fent a l'anada, ens deixem lliscar avall amb bona neu dura baixem fins a cota 2550m on tornem a posar pells per anar a tornar a passar pel coll de Salenques. Ara si que toca tirar de motivació i de les últimes reserves. El vent tornar a bufar i la pujada es fa llarga. Per acabar-ho d'adobar, la neu no ha pràcticament transformat i hem de tornar a posar les ganivetes.

A 10 metres de dalt descalcem, i ens preparem per passar el coll en modo comando si no volem que el vent en enviï directes al Bessiberri. Com si fos una transició de curses, ens posem els esquís al peus i saltem ràpid per uns primers metres prou drets i amb neu dura fins al replà de sota on reunim tot el grup. Ara si només queda baixar fins a aigualluts amb neu de va passant de dura a primavera amb l'alçada i que ens regala l'últim descens de la temporada ben treballat.

Ja només queda caminar mitja horeta fins al cotxe despedint-nos del sempre majestuós Aneto que li queda encara neu per setmanes. Bona clausura amb quasi 20Km i 2000m+.